Regulamin GOPS
Załącznik do Zarządzenia Nr 3/05
Kierownika
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kotuniu
z dnia 27 czerwca 2005 r.
R E G U L A M I N
ORGANIZACYJNY
GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W KOTUNIU
I. Postanowienia wstępne
§ 1
1. Regulamin organizacyjny zwany dalej „regulaminem” określa zasady organizacji
i kierowania Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Kotuniu zwanym dalej
„ośrodkiem”, zakres działania, zasady planowania pracy, podpisywania pism i decyzji,
organizacji działalności kontrolnej oraz obowiązki kierownika, pracowników socjalnych,
aspiranta pracy socjalnej, księgowej i obowiązki opiekunek domowych.
§ 2
Ośrodek działa na podstawie :
1) Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 64 poz. 593
z późniejszymi zmianami
2) Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142,
poz. 1591 z późniejszymi zmianami)
3) Ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U.. z 2003 r., Nr 15,
poz. 148 z późn. zm.
4) Ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu
w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. z 2003 r. Nr 45 poz. 391 z późn.
zm.)
5) Ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
(Dz. U. z 1998 r. Nr 137 poz. 887 z późn. zm.)
6) Ustawy z dnia 28 listopada 2003 r o świadczeniach rodzinnych
(Dz. U. z 2003 Nr 228 poz. 2255 z póz. zm.)
7) Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147 poz. 1231 z późn. zm.)
8) Uchwały Rady Gminy w Kotuniu Nr XI/65/91 z dnia 06.09.1991 r. w sprawie utworzenia
oraz nadania statutu Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Kotuniu
9) Niniejszego Regulaminu
§ 2
1. Ośrodek jest samodzielną jednostką organizacyjną Gminy Kotuń.
2. Działalność statutowa Ośrodka jest finansowana z budżetu gminy, zaś w zakresie zadań zleconych – z budżetu państwa.
3. Nadzór bezpośredni nad działalnością Ośrodka sprawuje Wójt Gminy Kotuń, a nadzór realizacji zadań zleconych gminie z zakresu administracji rządowej sprawuje Wojewoda Mazowiecki.
4. W celu pełniejszego zaspokajania potrzeb ludności, Ośrodek może pozyskiwać środki pozabudżetowe dla uzupełnienia działalności statutowej.
§ 3
1. Terenem działania Ośrodka jest Gmina Kotuń.
2. Siedzibą Ośrodka jest miejscowość Kotuń, ul. Siedlecka 56 C
II. Zakres działania Ośrodka
1. Ośrodek realizuje w zakresie :
1) pomocy społecznej – zadania zlecone z zakresu administracji rządowej kierując się ustaleniami przekazywanymi przez Wojewodę Mazowieckiego oraz zadnia własne gminy zgodnie z ustaleniami Wójta,
2) świadczeń rodzinnych – zadania zlecone z zakresu administracji rządowej,
3) ponadto Ośrodek koordynuje realizację gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka.
2. Do zadań Ośrodka w zakresie pomocy społecznej należy w szczególności :
1) tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej,
w tym rozbudowa niezbędnej infrastruktury socjalnej,
2) analiza i ocena zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy
społecznej,
3) przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawami świadczeń,
4) pobudzanie społecznej aktywności w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin,
5) praca socjalna rozumiana jako działalność zawodowa, skierowana na pomoc osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności funkcjonowania w społeczeństwie oraz na tworzenie warunków sprzyjających temu celowi.
3. Do zadań Ośrodka w zakresie świadczeń rodzinnych należy przyznawanie
i wypłacanie świadczeń przewidzianych ustawą.
4. Do zadań Ośrodka w zakresie profilaktyki przeciwalkoholowej należy realizacja
Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
w tym :
utrzymanie, nadzór i koordynacja pracy Świetlicy Socjoterapeutycznej w Kotuniu
§ 4.
Ośrodek realizuje zadania :
1. zadania zlecone wynikające z przepisów ustawy o pomocy społecznej, ustawy
o świadczeniach rodzinnych, ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym
Funduszu Zdrowia oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych finansowane
z budżetu państwa.
2. zadania własne wynikające z przepisów ustawy o pomocy społecznej i ustawy o wycho-
waniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi finansowane z budżetu gminy.
3. zadania wynikające z uchwał Rady Gminy
4. inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
5. ponadto Ośrodek koordynuje realizację gminnej strategii rozwiązywania problemów
społecznych, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych,
których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka.
III Zasady kierowania Ośrodkiem
§ 5
1. Pracą Ośrodka kieruje kierownik powołany przez Radę Gminy.
§ 6
5. Nadzór bezpośredni nad działalnością Ośrodka sprawuje Wójt Gminy Kotuń, a nadzór realizacji zadań zleconych gminie z zakresu administracji rządowej sprawuje Wojewoda Mazowiecki.
§ 7
Do kompetencji kierownika należy :
1. Wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie zadań zleconych i własnych.
2. Wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników
Ośrodka.
§ 8
Do kompetencji Wójta należy :
1. Nawiązywanie i rozwiązywanie stosunków pracy z pracownikami zatrudnionymi
w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej.
2. Wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do kierownika Ośrodka.
IV . Struktura i zasady organizacji Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
§ 9
Dla zapewnienia właściwego funkcjonowania Ośrodka i należytej obsługi interesantów ustala się następującą strukturę organizacyjną.
W skład Ośrodka wchodzą :
1. Kierownik
2. Specjalista pracy socjalnej
3. Pracownik socjalny
4. Opiekunki domowe
5. Księgowa
6. Kasjerka
7. Pracownik świetlicy socjoterapeutycznej
§ 10
1. Organizację pracy Ośrodka, a zwłaszcza zakres obowiązków, uprawnień
i odpowiedzialności pracowników ustala Kierownik Ośrodka.
2. Kierownik kieruje i sprawuje nadzór nad Ośrodkiem jako jednostką organizacyjną Gminy,
a w szczególności :
1) koordynuje pracę pracowników, w tym ustanawia rejony opiekuńcze,
2) nadzoruje dyscyplinę pracy i sprawy wynikające ze stosunku pracy,
3) określa przedmiot i dokonuje kontroli wewnętrznej poszczególnych grup pracowników,
4) prowadzi korespondencję z osobami i jednostkami ,
5) w razie konieczności upoważnia pracowników Ośrodka do podpisywania korespondencji oraz występuje do Wójta o upoważnienie pracownika do podpisywania decyzji z zakresu pomocy społecznej oraz świadczeń rodzinnych,
6) współdziała ze szkołami i innymi placówkami w celu racjonalnego i oszczędnego organizowania pomocy dzieciom w formie posiłków szkolnych i zakupu artykułów szkolnych,
7) zatwierdza do wypłaty rachunki i faktury,
8) podpisuje czeki bankowe, przelewy i akceptuje inkasa,
9) nadzoruje rozliczenie przeprowadzonych inwentaryzacji w Ośrodku
1. Kierownik jest odpowiedzialny za realizację zadań Ośrodka, prowadzi całą działalność
organizatorską w zakresie pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych i profilaktyki przeciw
alkoholowej.
2.Kierownik Ośrodka zarządza i reprezentuje Ośrodek na zewnątrz a w szczególności :
- gospodaruje mieniem Ośrodka,
- podejmuje z upoważnienia Wójta decyzje administracyjne w sprawie przyznania bądź
odmowy przyznania świadczenia z zakresu pomocy społecznej zgodnie z zapisami
ustawy o pomocy społecznej,
- podejmuje z upoważnienia Wójta decyzje administracyjne w sprawie przyznania bądź
odmowy przyznania świadczenia z zakresu świadczeń rodzinnych zgodnie z ustawą
o świadczeniach rodzinnych,
- ponosi odpowiedzialność za prawidłową realizację budżetu i przestrzeganie dyscypliny
budżetowej,
- ponosi odpowiedzialność za środki i materiały będące na wyposażeniu Ośrodka,
- ponosi odpowiedzialność za opracowanie, w oparciu o posiadane środki, projektu
założeń planu finansowego,
- odpowiada za sprawność sprzętu i odpowiednie warunki pracy podległych pracowników
pracowników ramach będących do dyspozycji Ośrodka środków i warunków lokalowych,
- opracowuje i przedkłada organom Gminy i komisjom Rady Gminy informacje,
sprawozdania i wnioski dotyczące realizacji zadań przez Ośrodek, problemów pomocy
społecznej, potrzeb finansowych, materiałowych, organizacyjnych i lokalowych,
- współdziała z radnymi, samorządami mieszkańców, jednostkami oświatowymi i
wychowawczymi oraz organizacjami społecznymi w sprawie rozpoznania i sposobu
zaspokajania potrzeb osób wymagających pomocy,
- organizuje działalność w zakresie spraw opiekuńczych dla osób starszych, chorych,
niepełnosprawnych niezdolnych do samodzielnej egzystencji życiowej wymagających
pomocy osób drugich.
- zapewnia realizację przez Ośrodek wniosków i uchwał Rady Gminy oraz jej
Komisji
§ 11
1. Do zadań pracownika socjalnego należy w szczególności :
1) praca socjalna,
2) dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,
3) udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej; skuteczne posługiwanie się przepisami praw w zakresie realizacji tych zadań,
4) pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe w uzyskiwaniu pomocy,
5) udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
1) pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin i środowisk społecznych,
2) współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa,
3) inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin,
4) współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowywaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia.
§ 12
Do zadań aspiranta pracy socjalnej należy:
- kompletowanie i prowadzenie dokumentacji wymaganej do przyznania świadczeń
rodzinnych
- opracowywanie planu środków finansowych na realizację ustawy o świadczeniach
rodzinnych
- prowadzenie postępowania egzekucyjnego w sprawie nienależnie pobranych świadczeń
rodzinnych
- obsługa Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- rozliczanie kart pracy opiekunek domowych,
- obsługa programów komputerowych w zakresie archiwizacji danych oraz zabezpieczenia
danych na nośnikach zewnętrznych (CD)
§ 13
Do zadań głównego księgowego w szczególności należy:
1) wykonywanie planu finansowego w zakresie zadań jednostki,
2) pomoc w przygotowaniu i opracowywaniu projektu planu finansowego i prawidłowe jego wykonywanie,
3) dokonywanie okresowych analiz, ocen i prognoz planu finansowego Ośrodka
4) zabezpieczenie prawidłowego obiegu informacji i dokumentacji finansowej,
5) prowadzenie ksiąg rachunkowych, syntetyki i analiz, kart wydatków i kosztów, ksiąg kontowych,
6) przygotowywanie i księgowanie dowodów księgowych,
7) sporządzanie sprawozdań księgowych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
8) prowadzenie całości dokumentacji płacowej pracowników jednostki,
9) dokonywanie obrotu gotówkowego
§ 14
1. Do zadań opiekunki należy :
1) utrzymanie mieszkania chorego w porządku i czystości,
2) wykonywanie czynności związanych z utrzymaniem higieny osobistej usługobiorcy,
3) pomoc przy sporządzaniu i spożywaniu posiłków oraz podawanie leków,
4) zakup artykułów spożywczych i innych potrzebnych w gospodarstwie domowym,
5) załatwianie spraw bieżących – utrzymywanie kontaktu z lekarzem, pielęgniarką środowiskową,
6) zgłaszanie do kierownika zmian w zakresie świadczonych usług oraz rozliczenie się z karty pracy.
§ 15
Do zadań kasjera należy. obsługa finansowa w zakresie wypłaty świadczeń pieniężnych przyznawanych zakresie pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych oraz w zakresie niektórych wynagrodzeń pracowników zapewnia Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz osób realizujących programy profilaktyczne i socjoterapeutyczny
§ 16
Do zadań pracownika świetlicy socjoterapeutycznej należy stwarzanie prawidłowych warunków rozwoju, poprzez : pomoc w nauce, rozwijanie zainteresowań i uzdolnień a ponadto łagodzenie niedostatków wychowawczych w rodzinie i zapobieganie zaburzeniom zachowań dzieci i młodzieży.
Do zadań pracownika świetlicy w szczególności należy :
a) organizowanie opieki po zajęciach szkolnych,
b) pomoc w nauce i odrabianiu zadań domowych,
c) rozwijanie aspiracji życiowych wychowanków,
d) rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków, w tym twórczości artystycznej,
e) organizowanie aktywnego wypoczynku, w szczególności podczas przerw w wypełnianiu obowiązku szkolnego,
f) pomoc w wypełnianiu pustki emocjonalnej,
g) oddziaływanie wspólnie z pedagogiem szkolnym na rodziny wychowanków w celu poprawienia wypełniania wybranych funkcji opiekuńczo-wychowawczych,
h) współpraca ze szkołami w przypadku uczniów przejawiających trudności szkolne.
§ 17
W zakresie pozostałych wynagrodzeń pracowników Ośrodka obsługę finansową zapewnia właściwy bank wybrany przez gminę.
§ 18
Kierownik określa szczegółowe zakresy czynności pracowników oraz rejonizację pracy dla pracowników socjalnych i opiekunek domowych, księgowej, kasjera i pracownika świetlicy socjoterapeutycznej.
§ 19
Do wspólnych zadań wszystkich pracowników Ośrodka należy :
1. Zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej,
profilaktyki p/alkoholowej i świadczeń rodzinnych.
2. Współdziałanie z instytucjami samorządowymi, organizacjami społecznymi i instytucjami
działającymi na terenie gminy na rzecz potrzebujących.
3. Mobilizowanie środowisk lokalnych do podejmowania działań na rzecz pomocy socjalnej.
V Obowiązki i prawa pracowników
§ 20
Obowiązki i prawa pracowników Ośrodka określa ustawa o pracownikach samorządowych
oraz ustawa o pomocy społecznej.
§ 21
Czas pracy pracowników Ośrodka wynosi 40 godzin tygodniowo, czyli 5 dni w tygodniu w godz. 8 – 16.
Dla księgowej ustala się indywidualny czas pracy w godz. 16 -20
Świetlica Socjoterapeutyczna jest czynna w poniedziałek, wtorek i czwartek od godz. 15oo do godz. 20oo oraz w soboty od godz. 11oo do godz. 16oo
W czasie ferii zimowych i przerw wakacyjnych świetlica jest czynna w następujące dni: poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek i sobotę w godz. od 12oo do 19oo
W niedziele świetlica jest czynna jeśli zaistnieje taka potrzeba.
§ 22
Dla dobra klientów kierownik Ośrodka może ustalić dyżury dla pracowników Ośrodka w godzinach popołudniowych.
§ 23
Pracowników zatrudnionych na części etatów obowiązuje czas pracy ustalony w indywidualnych umowach o pracę.
§ 24
1. Przybycie do pracy każdy pracownik pracujący w Ośrodku potwierdza złożeniem podpisu
na liście obecności.
2. Praca opiekunek domowych świadczących usługi opiekuńcze na rzecz osób potrzebujących
potwierdzana jest w kartach pracy opiekunek przez osoby, u których świadczone są usługi
w miejscu zamieszkania podopiecznego.
3. Osobą odpowiedzialną za rozliczenie czasu pracy opiekunek jest kierownik Ośrodka.
§ 25
1. Pracownicy obowiązani są przestrzegać porządku i czystości pomieszczeń biurowych oraz
dbać o należyty stan urządzeń i sprzętu.
2. Przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zasad ochrony przeciwpożarowej.
3. Po zakończeniu pracy, przed opuszczeniem pomieszczeń biurowych pracownicy powinni :
- uporządkować stanowiska pracy poprzez zamknięcie akt w biurkach lub szafach,
- pozamykać okna w pomieszczeniach,
- sprawdzić zabezpieczenie p/poż pomieszczeń
- pogasić światła
- zamknąć drzwi.
VI. Zasady planowania pracy.
§ 26
1. Ośrodek wykonuje swoje zadania w oparciu o roczny plan finansowy oraz strategię
rozwiązywania problemów społecznych.
2. Planowanie w Ośrodku służy sprecyzowaniu zadań nałożonych na poszczególne
stanowiska pracy.
3. Podstawą planowania są zadania wynikające z ustawy o pomocy społecznej oraz z ustawy
o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
§ 27
Kierownik Ośrodka składa coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz przedstawia potrzeby zakresie pomocy społecznej, profilaktyki p/alkoholowej oraz świadczeń rodzinnych:
- w ramach zadań własnych – Radzie Gminy
- w ramach zadań zleconych – Wojewodzie
VII. Organizacja działalności kontrolnej.
§ 28
1. Kontrolę wewnętrzną w Ośrodku sprawuje kierownik.
2. Kontrolę zewnętrzną sprawuje :
- Mazowiecki Urząd Wojewódzki w zakresie zadań zleconych,
- Rada Gminy w zakresie zadań własnych.
VIII. Zasady podpisywania pism
§ 29
Kierownik podpisuje :
1. Decyzje administracyjne wydawane przez Ośrodek w zakresie zadań własnych i zleconych.
2. Korespondencję kierowaną do administracji rządowej i samorządowej.
Wójt Gminy podpisuje :
1. Odpowiedzi na interwencje, wnioski, skargi podległych pracowników.
Wszelką inną korespondencję podpisują pracownicy socjalni.
IX. Załatwianie indywidualnych spraw interesantów.
§ 30
1. Indywidualne sprawy interesantów załatwiane są w sposób określony w kodeksie
postępowania administracyjnego.
2. Pracownicy Ośrodka zobowiązani są do sprawnego i rzetelnego rozpatrywania
indywidualnych spraw interesantów.
§ 31
1. Sprawy wniesione do Ośrodka ewidencjonuje się w spisach spraw i rejestrach.
2. Korespondencję wpływającą i sprawy załatwiane przez pracowników Ośrodka
przechowywane są zgodnie z Instrukcja Kancelaryjną.
§ 32
1. Przy załatwianiu indywidualnych spraw interesantów pracownicy Ośrodka zobowiązani są
do :
a) udzielenia informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśnieniu treści
obowiązujących przepisów,
b) informowania zainteresowanych o stanie załatwienia sprawy.
2. Interesanci mają prawo uzyskać informację w formie pisemnej, ustnej, telefonicznej.
3. Interesanci przyjmowani są przez wszystkich pracowników Ośrodka codziennie
w godzinach urzędowania tj. 8-16.
IX. Postanowienia końcowe
§ 33
We wszystkich sprawach nie uregulowanych niniejszym regulaminem decyduje kierownik Ośrodka.
Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Kotuniu
/-/ Grażyna Rybak
Podpisał: Teresa Kozioł Dokument z dnia: 08.09.2009 Dokument oglądany razy: 15 |
Opublikował: Teresa Kozioł Publikacja dnia: 08.09.2009 |